Az egészségmegőrzés alappillére a mozgás, és ez alól az allergiában szenvedők sem kivételek. Tisztában kell lenned azzal, milyen allergiád van, és tudnod kell azt is, mennyit és hogyan mozogj, hogy ne ártson, hanem használjon a sport. Cikkünk ebben nyújt segítséget!

Ha nyáron a szabadtéri sportokat részesíted előnyben, és az év legmelegebb hónapjaiban kínoz az allergia, van egy rossz hírünk. Sajnos a pollenek miatt egy pillanat alatt pokollá válhat a szabadtéri futás, biciklizés, ugyanis a pollenallergia többnyire orrdugulással, orrfolyással és könnyezéssel jár. A pollenszám a hajnali órákban a legmagasabb, így ha pollenallergiád van, a reggelre tervezett szabadtéri futást inkább felejtsd el. Ha biztosra akarsz menni, sportolj teremben, vagy saját otthonodban, ugyanis a beltéri edzések korlátozás nélkül végezhetőek az allergiaszezonban is.

Ha a lakásban is előforduló allergénre vagy érzékeny, például a porra, vagy az állatszőrre, akkor érdemes minél több időt tartózkodnod szabad levegőn, illetve eltüntetni a lakásodból az allergiát kiváltó dolgokat.

A legrosszabb forgatókönyv az, ha bel- és kültéri allergénekre is érzékeny vagy, ebben az esetben érdemes szakorvos tanácsát kérni, illetve beszerezni olyan készítményeket – elsősorban természetes alapanyagú szemcseppet és orrsprayt – amelyek enyhítik az allergiás tüneteket.

Az allergiád mértékétől függ, hogy mit és milyen intenzitással sportolhatsz, azonban nem árt betartani néhány alapszabályt:

1. Mindig vedd figyelembe, mire vagy allergiás, és ez alapján válaszd ki a számodra legmegfelelőbb sportot! Az asztmásoknak és szénanáthásoknak például tökéletes sportág az úszás, és minden olyan mozgás, ami nem kíván túl sok futást. Ilyen az evezés vagy a judo. Ha bőrallergiád van, egy időre hagyj fel az úszással, pollenérzékenység esetén pedig, ha egy mód van rá, ne teniszezz és ne focizz, de a szabadtéri futás sem a legjobb választás.

2. Csak olyan testmozgást végezz, amit szeretsz! Ha élvezed, amit csinálsz, a tested endorfint – boldogsághormont – termel. Ezeknek a kémiai anyagoknak nemcsak a lelki egyensúly helyreállításában és fenntartásában van szerepük, hanem az immunrendszered is jobban fog működni.

3. Szinte mindegy, mire vagy allergiás, a beltéri sportokkal nem lőhetsz mellé. Csak hogy párat említsünk: aerobic, konditeremben való edzés, spinning, jóga. Ha ezek bármelyikét végzed, csak egy dologra kell ügyelned: kerüld az allergiát kiváltó közegeket, például a penészes, dohos helyiségeket. Ha súlyos az allergiád, a legcélszerűbb saját otthonodban edzeni.

4. Ne hajszold túl magad! Mindenképp érdemes legalább egy pihenőnapot beiktatni, ugyanis a túl intenzív sportolás a légúti betegeknél rohamot válthat ki. Sokszor a túlhajszolásnál jobb, ha sétálni vagy biciklizni mész, azonban mielőtt elindulsz, nem árt megnézni egy aktuális pollenjelentést.

5. Ha szabadtéren sportolsz, érdemes edzés után kimosni a ruhádat és hajat mosni. Ha ez elmarad, egész nap erősebb tünetekre számíthatsz, illetve a helyzetet rontja, ha az éjszaka folyamán a párnádra került polleneket is belélegzed. Ebben az időszakban tanácsos gyakrabban kimosni az ágyneműt, és a tiszta ruhát a lakásba teregetni, szabadtéren ugyanis a pollenek könnyedén megtapadnak a nedves textileken.

6. Ha allergiás asztmád van, fokozottan figyelned kell, a fizikai aktivitás ugyanis akár rohamot is provokálhat.

Összességében tehát allergiásként is érdemes, sőt erősen javasolt a testmozgás, azonban nem árt betartani néhány alapszabályt, amelyek mind a te érdekedet szolgálják!

Forrás:

KÖVESSEN minket itt is:


Artisjus Egyesület
1016 Budapest, Mészáros u. 15-17.
Tel: (1) 488 2600
Fax: (1) 212 1544
info@artisjus.com


A Völgyhíd Tv médiaszolgáltatási tevékenységét
és műszaki fejlesztését a
Médiatanács a Magyar Média Mecenatúra Program keretében támogatja.

 

Összes videónk a szerzői jog védelme alatt áll. Engedély nélküli felhasználása tilos. (Szerzői jogi törvény: 1999. évi LXXVI. törvény)