Egyre inkább növekszik azon gyermekek száma, akik sajátos nevelésű igényekkel kerülnek az iskolába. Ez a szám csökkenthető lenne, amennyiben minél hamarabb felismerjük, hogy gyermekünknek szüksége lenne bármiféle fejlesztésre. Már kutatások bizonyítják, hogy minél korábban kezdődik el a fejlesztés, annál hatékonyabban segítheti elő a képességek fejlődését, és csökkenthető a lemaradás.
A tanulási és magatartási zavarok kognitív terápiáját Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, pszichoterapeuta óvodás és általános iskolás gyerekek számára dolgozta ki. A komplex fejlesztő program célja az idegi eredetű tanulási és magatartási zavar megelőzése ill. a zavar elmélyülésének megakadályozása.
A gyakorlást a „gyökereknél” kell kezdeni, azon a szinten, ahol a kognitív képesség még megfelelően működik. Akkor is innen indul a foglalkozás, ha ez a szint a gyermek életkorához képest igen alacsony.
Felismerhető tünetek
Felmérés menete
A felmérés játékos formában történik, ez a teljes képességrepertoár megismerését célozza:
- beszéd (beszédészség, beszédértés)
- mozgás (nagy és finom mozgások, kézügyesség)
- megismerő tevékenység (észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás)
A teszt felvétele kb. 2 x 30 perc (kis szünettel vagy a gyermek fáradékonyságától függően két külön alkalommal, de egy héten belül).
Fejlesztési módszere:
A szülő és a pedagógus aktív együttműködéséről szól, mivel az napi szintű, folyamatos gyakorlást igényel.
A vizsgálatot végző és terápiát meghatározó szakember kéthetente jelöli ki a feladatokat, adja át a tréninganyagot a szülőnek, illetve a terápiát végzőnek, valamint kontrollálja az otthoni munkát.
A foglalkozások naponta legfeljebb 10 percet vesznek igénybe, és egy napon csak egyféle részképesség (figyelem, észlelés, intermodális kódolás = észlelési területek összekapcsolása, emlékezet, szerialitás, téri tájékozódás) fejlesztése lehetséges.
Kéthetente egy ellenőrző vizsgálat után kapja meg a gyermek az előző feladatokra épülő új gyakorlatsort, havonta pedig kontrollt szükséges annak érdekében, hogy folyamatos visszajelzés legyen a fejlődés menetéről.
A program végeztével (1 tanév, de minimum 6-8 hónap) ismételt vizsgálat szükséges, így a program indításakor és lezárásakor készült eredmények összehasonlításával megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődési szintje.
Fejlesztés az ismeretszerzés legfontosabb területei
