Önnek is elviszik

Amennyiben szeretné a Biatorbágyi Körképet postaládájába megkapni – mert eddig nem kézbesítették az ön számára és csak online tudta olvasni – kérjük, jelentkezzen az alábbi telefonszámon: 0670-659-4655.


 

A matematika után talán a nyelvtan a legnagyobb mumus az iskolás gyerekek számára. A helyesírás iskolásként „csupán” a jegyekben nyilvánul meg, míg felnőttként sokszor hozhat kényelmetlen helyzetbe minket a hiánya.

Mitől alakulhatnak ki nehézségek a helyesírás során?
A felgyorsult kommunikáció egyik negatív eredményeként is tekinthetünk rá. A beszélgetések során nem hagyunk mindig kellő időt arra, hogy szépen mondjuk ki a hangzókat, így a gyerek füle is nehezen áll rá.

A tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek esetében a helyesírás is érintett lehet. Az pedig, hogy sokszor rossz élmény kapcsolódik a helyesíráshoz, oda vezethet, hogy a gyermek szégyenében inkább elkerüli az írásbeliséget, amennyire csak teheti.

Ezek a benyomások aztán megmaradnak felnőttkorra is, és sok élménytől foszthatják meg a rossz tapasztalatokkal bíró gyereket.

Mindemellett pedig sok esetben valaki jellemét, igényességét a helyesírásával állítják – sokszor helytelenül – párhuzamba. Ez egy újabb gátat jelenthet, és szorongást eredményez a gyerek számára.

Hogyan tanulható a helyesírás könnyen?
Sok esetben bevált módszer a játékos tanulás, és a helyesírás esetében sincs ez másként. A hatékonyság és az élmény is nagyobb, ha játszva tanulunk.

A játék során a gyerekek könnyebben jutnak sikerélményhez, és az öröm új lelkesedést ad nekik, amely a fejlődéshez is hozzájárul.

A későbbiekben pedig csak profitálni fog belőle. A jobb jegyeken felül magabiztosabb lesz az írásbeliség kapcsán, így nem csak írni, de olvasni is szívesebben fog. Ezáltal újabb kapuk nyílnak meg előtte.

Magolás helyett: a Helyesírás mágus
Ez az új játék arra hivatott, hogy a tudatosság jegyében tanítsa meg a helyesírásra a gyerekeket a magolás helyett. A játékosság persze itt is fontos szerepet kapott. Nézzük, hogy milyen feladatokkal támogatja a tanulást a játék.

A Koppints-tapsolj feladat célja, hogy ráérezzen a magánhangzók ritmusára. A gyakorlásra kijelölt magánhangzókat sorba rendezve kérjük meg a gyereket, hogy a rövideknél koppantson, a hosszúaknál pedig tapsoljon.

A szókincsbővítés is szerepel a játékban. Kérjük meg a gyereket, hogy gyűjtsön olyan szavakat, amelyekben szerepelnek az előző feladat magánhangzói.

A játékban találhatunk kártyákat is, amelyek a folyamatos figyelem fenntartására ösztönöznek. De a mássalhangzók időtartamának differenciálása is szerepel, különböző behelyettesítős feladattal:

  • kerttel-kertel
  • János a ________________ kapcsolatban már megint nem mond igazat, hanem __________ .

Ezenkívül a j és ly megkülönböztetésére is akad itt játékos feladat, és a gyerekek megtanulhatják azt is, hogy miként tegyenek különbséget a számnevek fajtái között.

Összesen 10 játékötlet segít abban, hogy a nyelvtan valódi élménnyé váljon. A pedagógusok, fejlesztő szakemberek és szülők is eredménnyel használhatják.

Forrás:
budapestkornyeke.hu, Kiemelt kép: illusztráció/Pixabay

KÖVESSEN minket itt is:


Artisjus Egyesület
1016 Budapest, Mészáros u. 15-17.
Tel: (1) 488 2600
Fax: (1) 212 1544
info@artisjus.com


A Völgyhíd Tv médiaszolgáltatási tevékenységét
és műszaki fejlesztését a
Médiatanács a Magyar Média Mecenatúra Program keretében támogatja.

 

Összes videónk a szerzői jog védelme alatt áll. Engedély nélküli felhasználása tilos. (Szerzői jogi törvény: 1999. évi LXXVI. törvény)


Készítette és karbantartja a Számítógépes.com