Sok szülő és tanár éli meg csalódással azt, hogy a „mai” gyerekek már nem úgy viselkednek, mint annak idején a „régi szép időkben”.

Talán emlékszünk rá, hogy „mi” még nem feleseltünk a tanárainkkal, és otthon részt vettünk a házimunkában. Sokan mondják: A mai „szabadelvű nevelés”, a korlátok hiánya az oka annak, hogy olykor komoly gondot, fejtörést okoz nekünk a gyermekeink fegyelmezése. Ahogy mondani szokták, ma már egyszerűen mindent lehet és a gyerekek vissza is élnek ezzel. Korlátokat állítani valóban következetes odafigyelést igényel, azonban nem lehetetlen küldetés.

Hogyan kezdjünk hozzá? A korlátok kijelölésének eredményessége – hasonlóan minden más nevelési aktushoz – a módszertől függ. A korlátokat úgy kell megfogalmazni, hogy világosan közöljék a gyerekkel, hogy melyek az elfogadhatatlan viselkedések és helyettük milyen más viselkedést fogadunk el. Például „Az edények nem arra valók, hogy dobálják, a párnák igen”.

A határokat egyszerűen kell megfogalmazni, minden korlát csupán egyetlen üzenetet közöljön a gyerekkel, amely azt az üzenetet közvetíti, hogy ez valódi tiltás, komolyan gondolom. Ha valaki a korlátok felállítása során tétovázik, az reménytelenül elvész a vég nélküli vitatkozásban. A jól átgondolt korlátozás tekintélyt sugall, nem sértést. Konkrét eseményhez kell kapcsolódni nem pedig a nevelés egész történetéhez. Ellent kell állnunk annak a kísértésnek, hogy mint egy nagytakarítással, egyszerre mindent rendbe hozzunk.

Ha lassan kialakulnak a családi szabályaink, akkor már csak ki kell állnunk mellette. Segítségünkre lehet a következő négyütemű eljárás: Tegyük fel, hogy gyermekünk hétköznap szeretne moziba menni, és megkér minket, hogy engedjük el, holott elvileg az a szabályunk, hogy iskolaidőben nincs mozizás. Hogyan álljunk ki a korlátok mellett?
1. Ismerjük el a gyerek kívánságát: ”Szeretnéd, ha ma este moziba mehetnél.”
2. Világosan mondjuk el, hogy egy bizonyos tevékenységgel kapcsolatosan mik a korlátok: ”Nálunk azonban az a szabály, hogy amikor másnap iskolába kell menni, nincs esti mozi.”
3. Hangsúlyozzuk a kívánság megvalósulásának a lehetőségeit: „Szombat este elmehetsz a moziba”.
4. Fogadjuk el, hogy gyermekünknek ellenérzései lehetnek: „Nyilvánvaló, hogy nem szereted ezt a szabályt.”

Vannak esetek, amikor először a korlátozásokat fogalmazzuk meg, és csak azután utalunk a gyerek érzéseire. Amikor például a gyerek éppen egy kővel meg akarja dobni a nővérét, akkor ezt kell mondanunk: „Ne őrá, a fára!” Csak ezután vizsgálhatjuk meg az indulatot, és utalhat az indulat kifejezésének szelídebb formáira: „Olyan mérges lehetsz a nővéredre, amilyen mérges csak akarsz, de nem szabad bántanod.” A korlátokat olyan szavakkal kell megfogalmaznunk, amelyek nem sértik a gyerek önbecsülését.

A korlátozás jobban célt ér, ha tömören és személytelenül fogalmazzuk meg: A „Letelt a mai tévéidő.” jobb, mint az, hogy „Éppen elég sokat nézted már a tévét. Kapcsold ki!” Készségesebben engednek a korlátozásnak, ha a tárgyak valódi funkciójára mutatunk rá: „A szék ülésre való, nem arra, hogy ráálljunk.” Ez jobb, mint a „Ne állj a székre!” figyelmeztetés.

A pozitív fegyelmezés egyik legfontosabb alapgondolata, amelyet érdemes szem előtt tartanunk, az, hogy a gyerekek sokkal szívesebben követnek olyan szabályokat, amelyek lefektetésében ők maguk is részt vettek. Így egészséges önképpel rendelkező, hatékony döntéshozókká válnak, miközben megtanulják, miképpen válhatnak egy család, egy osztályközösség, valamint a társadalom hasznos és közreműködő tagjaivá.


Forrás:
Tóthné Magasföldi Rózsa, Kiemelt kép: Pixabay, Szerkesztette: TMR

Iratkozzon fel hírlevelünkre!


KÖVESSEN minket itt is:


Artisjus Egyesület
1016 Budapest, Mészáros u. 15-17.
Tel: (1) 488 2600
Fax: (1) 212 1544
info@artisjus.com


A Völgyhíd Tv médiaszolgáltatási tevékenységét
és műszaki fejlesztését a
Médiatanács a Magyar Média Mecenatúra Program keretében támogatja.

 

Összes videónk a szerzői jog védelme alatt áll. Engedély nélküli felhasználása tilos. (Szerzői jogi törvény: 1999. évi LXXVI. törvény)


Készítette és karbantartja a WEBOLDAL.NET

Hide picture